Kenniscentrum

Wetenschappelijk onderzoek bij nekpijn

Sinds ca. 2 jaar neemt Topfysiotherapie¨ Nuijten & Donkers deel aan wetenschappelijk onderzoek. Het onderzoek is opgezet om op een wetenschappelijke manier de effectiviteit van manuele therapie volgens de Utrechtse School bij pati‘nten met nekklachten te onderzoeken. In de controlegroep worden de mensen met fysiotherapie behandeld.
Tevens is het doel van dit onderzoek om na te gaan welke pati‘nten met nekpijn beter reageren op behandeling met fysiotherapie en welke pati‘nten beter reageren op behandeling met manuele therapie.

De onderzoeksgroep van het NECK-project bestaat uit een team van vier manueeltherapeuten. Zij werken nauw samen met het UMC St. Radboud te Nijmegen. Het onderzoek wordt uitgevoerd op meerdere locaties in Nederland, waaronder in Tilburg bij ons.

Meedoen?
Mocht je al een tijdje nekpijn hebben en mee willen doen aan het onderzoek en voldoe je aan alle hieronder genoemde kenmerken, dan kom je zeer waarschijnlijk in aanmerking voor deelname.

1. Je bent tussen de 18 en 70 jaar oud.
2. Je hebt meer dan 2 weken nekpijn.
3. Je hebt minder dan 1 jaar aaneengesloten nekklachten.
4. De nekpijn is op dit moment de belangrijkste pijn.
5. Je bent nooit geopereerd aan je nek.
6. Je bent niet zwanger.
7. De directe oorzaak van je nekpijn is niet een whiplash.
8. Je bent de laatste 3 maanden niet therapeutisch behandeld voor nekpijn.
9. Je hebt nooit kanker gehad in je voorgeschiedenis.
10. Je bent bereid gedurende 1 jaar 7 keer een vragenlijst in te vullen.

Wil je deelnemen aan het onderzoek? Neem dan contact op met onderzoeksassistent Rob Donkers voor het intakegesprek. Hij gaat beoordelen of je wel of niet definitief in aanmerking komt voor deelname aan het NECK-project. Vervolgens zal het lot gaan bepalen of je wordt ingeloot in de manuele therapie-groep of in de controlegroep met fysiotherapeutische behandeling.

Meer vragen? Bel Rob: 013-4684764 of mail hem.
Wetenschappelijk onderzoek bij nekpijn